KNVB verplicht clubs uit te wijken naar kunstgras bij afgelasting.

De eerste voetbalelftallen (mannen) die in de eerste klasse of lager spelen, zijn vanaf 25 januari verplicht uit te wijken naar kunstgras bij een incidentele afgelasting van het hoofdveld (natuurgras). Vooropgesteld dat het kunstgras wel bespeelbaar is. De KNVB heeft die maatregel in deze winterse periode genomen.

De bond probeert hiermee de verschillen in het aantal gespeelde wedstrijden zo klein mogelijk te houden, om te voorkomen dat er veel midweekse wedstrijden moeten worden ingepland.

Clubs die dit tot dusverre niet vanzelf al hebben gedaan, hebben vaak al een achterstand in het aantal gespeelde duels opgelopen. Volgens de KNVB is het gezien het overvolle programma lastig dat recht te trekken.

Verenigingen die de veiligheid van spelers en publiek niet kunnen garanderen op het kunstgrasveld zijn verplicht dit te melden.